ОТКРИТО ПИСМО до Министърa на Външните работи на Република България

ОТКРИТО ПИСМО

17 май 2012 г.

До Министъра на Външните работи на Република България

Г-н Николай Младенов,

Уважаеми Г-н Министър,

Пишем Ви като представители на хиляди българи от чужбина, с които се свързахме за да подпомогнем образуването на секции при гласуването в чужбина за Народно събрание през 2005 и 2009 г., както и за Президент на Република България през 2011 г.

Изключително загрижени сме заради безпрецедентното – от 1989 г. насам – ограничаване на конституционното право на българите в чужбина да гласуват, на което бяхме свидетели на изборите за президент на Републиката през 2011 г.

В мотивите на вносителите на новият Изборен кодекс в Народното събрание изрично бе посочено, че една от техните главни цели е облекчаване гласуването в чужбина.

Резултатът бе точно обратен. Има огромен спад в броя населени места с избирателни секции в чужбина: от общо 239 през 2005 г., на 146 през 2011 г.

Всичко това е нелогично и неоправдано на фона на досегашна и продължаваща масивна емиграция, която бе констатирана в преброяването на населението през 2011 г.

В държавите с най-много български граждани, спадът на броя населени места със секции за участие в изборите от 2005 към 2011 г. е, както следва: от 44 на 14 – в САЩ; от 31 на 23 – в Испания; от 7 на 3 в Германия; от 11 на 3 – във Великобритания.

Общо в трите държави Италия, Германия и Великобритания, където по данни на ръководеното от Вас министерство към момента работят или учат около 300 000 българи, на последните избори бяха разкрити едва 8 изборни секции, срещу 27 през 2005 г. За сравнение, на последните президентски избори в Русия, в България бяха открити 26 секции за около 15 000 руски граждани живеещи в страната.

Единствено в Турция има увеличение от 14 на 24 населени места със секции, без в същото време да има увеличаване броя на българските граждани, живеещи там.

 

Брой на населените места с избирателна секция в чужбина през 2005, 2009 и 2011 г.

2005 2009 2011
общ брой градове 239 155 146
в т.ч. в Турция 14 17 24
САЩ 44 18 14
Испания 31 19 23
Франция 3 6 4
Италия 9 3 2
Германия 7 6 3
Великобритания 11 3 3

От години настояваме за фундаментални промени в изборното законодателство, най- важните от които са:

1. Обособяване на избирателен район „чужбина“, в който да се регистрират партийни кандидатски листи и независими кандидати, както е в районите в страната. Сегашната ситуация, при която гласовете на българите в чужбина се преливат към гласовете, подадени в страната, обезсмисля вота и обезкуражава българските граждани зад граница, а от друга страна деформира вота на избирателите в страната.

Отсъствието на поименни кандидатски листи или независими кандидати в чужбина лишават де факто от представителност в парламента над 1 милион български граждани.

2. Право на участието на български граждани с двойно гражданство в политическия живот на страната. Конституционната забрана тези наши сънародници да се кандидатират за народни представители звучи архаично днес, още повече след като България е член на ЕС. Днес, гражданин на ЕС може да е кмет на София или дори български евродепутат. Но български гражданин по рождение, придобил друго гражданство, не може дори да е кандидат за народен представител.

Като член на кабинета, отговарящ за българите в чужбина, Вие имат възможността да задавате посоки за определяне правилата за гласуване в чужбина не само в МВнР, но и пред депутатите, които приемат промени в Изборния кодекс, както и в работата на ЦИК.

Като се позоваваме на гарантираното от Конституцията на Република България право на равно и общо избирателно право на българските граждани, без разграничение къде се намират по света, настояваме за изброените по-долу абсолютно наложителни промени за изборите през 2013 г.

Те коригират конкретни неясноти, необосновани решения и нелогични тълкувания на изборното законодателство и практика, които доведоха до много сериозно недоволството и обществено напрежение в изборите през 2011 г.

Тези предложения не изискват значителни законодателни промени, но в същото време е критично важно да влязат в сила за предстоящите парламентарни избори през 2013 г.:

1. Минимумът заявления за образуване избирателна секция в чужбина за всякакъв вид български дипломатически представителства по света, дори представителните такива, да бъде толкова, колкото и за посолствата.

2. Да се признават за валидни заявления за гласуване по електронен път в повече и по-достъпни формати:

а) сканираното заявление за пращане по електронна поща да допуска най-популярните и достъпни формати за изображение като JPEG, PNG и GIF, а не само масово недостъпния за обикновения компютърен потребител PDF формат.

б) да се признава изпращането по факс, тъй като това е електронно предаване на сканирано изображение, а освен това се смята за много сигурен начин за комуникация във финансови и правителствени институции по целия свят.

в) да бъде приемано получаването на няколко заявления в едно и също емейл или факс съобщение, стига всяко отделно заявление да има изискваните от закона атрибути.

3. Да се признават за валидни заявления за гласуване, изпратени по не- електронен път, без ограничения в начина на изпращане:

а) да се признава получаването на няколко заявления в едно писмо/пратка, стига всяко заявление да има изискваните от закона атрибути.

б) да се признава попълването на заявлението в какъвто и да е формат, включително ръчно с печатни букви, стига да са налични всички атрибути, изисквани от закона.

4. Дипломатическите мисии да са длъжни да обявяват веднъж седмично броят подадени и броят признати за валидни заявления.

5. Заявленията да бъдат проверявани за елементарна достоверност и срещу дублиране.

Аргументация: подобна проверка би отнела не повече от 30 секунди на заявление за проверка по ЕГН, като в същото време би гарантирала предпазване от потенциални злоупотреби или грешки, и би повишила доверието към изборния процес в чужбина.

6. Дипломатическите представителства да бъдат задължени да отговарят изрично, аргументирано и навременно до всеки заявител, чието заявление е сметнато за невалидно.
В отговора си да изброяват конкретните причини за невалидността. Отговорът да бъде изпращан по същия начин, по който е получено заявлението (с изключение на личното подаване на заявление – отговорът да е по пощата до посочения адрес в чужбина). Отговорът да бъде изпращан в същия ден, в който е било получено заявлението.

Аргументация: не може заради малки технически грешки, които може да се били допуснати по невнимание, български граждани да бъдат лишавани от правото да гласуват. Точно това би се получило в случаите, когато няколко подобни невалидни заявления може да доведат до недостиг на минимума за образуване на избирателна секция в заявеното населено място в чужбина.

7. МВнР, до чиито емейл-сървъри се изпращат заявленията по емейл, да планира и подготви достатъчно капацитет – като мощност/заетост на сървърите, пространство за съхраняване на електронна поща и скорост на свързаност към Интернет.

Аргументация: имаме свидетели, които ще потвърдят, че при изпращането на протоколите от чужбина по емейл през 2011 г. многократно е било получавано съобщение че “пощенската кутия (на МВнР) е препълнена”. Подобни проблеми са недопустими, при положение че протоколите от чужбина са не повече от няколкостотин емейла. Компютърното дисковото пространство е невероятно евтино в днешно време, и недостига му е несериозен аргумент за оправдаване на подобен проблем.

8. На всяко получено по електронна поща заявление да бъде изпращано автоматично потвърждение.

Аргументация: Тази възможност на емейл-сървърите е вградена и налична в тях от десетки години, и отнема не повече от 5 минути настройка. Тя ще допринесе за повече доверие и увереност у заявителя, че изпратеното
от него заявление е било успешно получено, и ще намали натоварването

на служителите в диплом.мисии, които може да бъдат търсени просто за потвърждение.
Така ще се спести и посоченото от самото МВнР за проблем дублиране на заявления (справка: брифинга на МВнР от 11 октомври 2011 г.).

Очакваме нашите искания ще бъдат взети под много голямо внимание, тъй като са конкретни, основани на реални проблеми от изборите в чужбина и обобщават недоволството и проблемите на гласуващите в чужбина хиляди сънародници.

С уважение,

за Инициатива “Искаме да гласуваме!”, http://www.iskamedaglasuvame.com – Красимир Гаджоков (Торонто, Канада), Атанас Чобанов (Париж, Франция)

за Обществени съвети на българите в чужбина, globalbulgaria.free.fr – Стефан Манов (Тулуза), Любомир Гаврилов (Тулуза)

за “Гласуване без граници”, http://www.facebook.com/groups/212803200303/ – Антони Де ла Реа (София), Димитър Иванов (Цюрих, Швейцария)

Advertisements

One Response to ОТКРИТО ПИСМО до Министърa на Външните работи на Република България

  1. Snejanka Georgieva каза:

    Писмото и предложенията ти са добри, въпроса е кои се интересува от това.Не се ли убеди,че българите извън пределите на страната само пречат на стстуквото и развалят спокоиствието на мафията.Умен човек си, успял човек си и стратегията ти е добра, но тактиката ти е за Франция например…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: